UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
  1. Kiedy wchodzisz na strony naszych witryn, na dysku Twojego komputera mogą być zapisywane tzw. ciasteczka (ang. cookies), czyli niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez nasz serwer albo serwer Google.
  2. Z naszego serwera wysyłamy pliki ciasteczek wyjątkowo. Służą one zapamiętaniu preferowanego wyglądu stron, ustawionego przez użytkowników, np. rozmiaru czcionki, odnotowaniu faktu głosowania w prowadzonych ankietach albo wykonaniu przez użytkownika kilkuetapowych czynności (np. dodania artykułu, dokonania zakupu w naszym sklepie internetowym). Korzystamy również z ciasteczek służących dopasowaniu wyświetlanych reklam do zainteresowań odwiedzających witryny.
  3. Zapisywanych na Twoim komputerze informacji wysyłanych z naszego serwera nigdzie nie gromadzimy i w żaden sposób nie przetwarzamy.
  4. Oprócz ciasteczek wysyłanych z naszego serwera za pośrednictwem naszych witryn wysyłane są cookies firmy Google, które służą dopasowaniu reklam wyświetlanych w modułach Google do Twoich zainteresowań.
  5. W każdym momencie możesz wyłączyć możliwość zapisywania wszystkich lub niektórych ciasteczek poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.
  6. Jeżeli zdecydujesz się na odrzucenie wszystkich ciasteczek, nie będzie możliwe korzystanie z niektórych treści treści i usług udostępnianych w naszych witrynach, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie ciasteczek nie powoduje natomiast braku możliwości przeglądania stron w naszych witrynach.


Jak wyłączyć ciasteczka:


Jeśli korzystasz z urządzenia przenośnego (telefon, smartfon, tablet), zapoznaj się z opcjami dotyczącymi ochrony prywatności w dokumentacji na stronie internetowej producenta Twojego urządzenia. 

 

 

UŁATWIENIA DLA OSÓB NIEWIDOMYCH LUB Z INNYMI NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI – NOWELIZACJA USTAWY O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH

Zmiany w prawie autorskim:

 

W dniu 28 grudnia 2018 r. weszły w życie zmiany ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nowelizacja tej ustawy jest podyktowana wdrożeniem do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1564 z dnia 13 września 2017 r. w sprawie niektórych dozwolonych sposobów korzystania z określonych utworów i innych przedmiotów chronionych prawem autorskim i prawami pokrewnymi z korzyścią dla osób niewidomych, osób słabowidzących lub osób z niepełnosprawnościami uniemożliwiającymi zapoznawanie się z drukiem oraz w sprawie zmiany dyrektywy 2001/29/WE w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym, a także Traktatem z Marrakeszu.

W wyniku modyfikacji przepisów ustawy wprowadzono nowe pkt 18-20 do art. 6 ust. 1 określające pojęcie beneficjenta, upoważnionego podmiotu oraz kopii utworu w dostępnym formacie. Zgodnie z wprowadzoną definicją beneficjentem (pkt 18) niezależnie od jakichkolwiek innych dysfunkcji jest osoba:

a) niewidoma lub
b) z dysfunkcją narządu wzroku niepoddającą się korekcji w takim stopniu, aby sprawność wzroku tej osoby stała się zasadniczo równoważna ze sprawnością wzroku osoby bez takiej dysfunkcji, i która w związku z tym nie jest w stanie czytać utworów wyrażonych słowem pisanym w zasadniczo takim samym stopniu,
jak osoba bez takiej dysfunkcji, lub
c) z ograniczoną zdolnością postrzegania lub czytania, która w związku z tym nie jest w stanie czytać utworów wyrażonych słowem pisanym w zasadniczo takim samym stopniu, jak osoba bez takiej dysfunkcji, lub
d) która ze względu na inną dysfunkcję fizyczną nie jest w stanie trzymać książki lub posługiwać się nią lub też skupić wzroku lub poruszać oczami w stopniu umożliwiającym normalne czytanie

Z kolei upoważnionym podmiotem jest:

jednostka sektora finansów publicznych, instytucja oświatowa, uczelnia lub niedziałająca w celu osiągnięcia zysku organizacja prowadząca działalność pożytku publicznego, która w ramach swoich statutowych zadań prowadzi działania na rzecz beneficjentów w zakresie edukacji, szkoleń, czytania adaptacyjnego lub dostępu do informacji

Kopią utworu w dostępnym formacie jest natomiast kopia powstała w wyniku działania niezbędnego w celu zapewnienia beneficjentowi równie skutecznego i wygodnego dostępu do utworu jak ten, z którego korzysta osoba bez dysfunkcji określonych w definicji beneficjenta, a także sporządzona z tej kopii.

Do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wprowadzono także przepisy dotyczące dozwolonego użytku na rzecz beneficjentów (art. 35a – art. 35e), okręślające szczegółowe zasady korzystania i udostępniania utworów dla tych osób. Istotnym jest, iż beneficjent lub osoba działająca w jego imieniu może zwielokrotniać utwory w celu wykonania kopii utworów w dostępnych formatach, a obecnie zostało to jeszcze bardziej ułatwione niż w dotychczasowych rozwiązaniach.

Jednocześnie w systemie unijnym obowiązuje także rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1563 z dnia 13 września 2017 r. w sprawie transgranicznej wymiany między Unią a państwami trzecimi kopii w dostępnych formatach określonych utworów i innych przedmiotów chronionych prawem autorskim i prawami pokrewnymi z korzyścią dla osób niewidomych, osób słabowidzących lub osób z niepełnosprawnościami uniemożliwiającymi zapoznawanie się z drukiem.

Zapraszam do zapoznania się z wpisem na blogu prawniczym Notatnik radcy prawnego: 

https://blogmlampart.wordpress.com/2018/12/29/ulatwienia-dla-osob-niewidomych-lub-z-innymi-niepelnosprawnosciami-nowelizacja-ustawy-o-prawie-autorskim-i-prawach-pokrewnych/

ZARZĄDCA SUKCESYJNY – O CO CHODZI?

Zmiany w prawie dla przedsiębiorców:

 

Od 25 listopada 2018 r. osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, mogą powołać tzw. zarządcę sukcesyjnego. To nowe rozwiązanie, które ma zabezpieczyć funkcjonowanie przedsiębiorstwa po śmierci przedsiębiorcy, tj. zapewnić sukcesję firm jednoosobowych.

Na stronie internetowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii szeroko omówiono zasady kontynuowania działalności gospodarczej po śmierci przedsiębiorcy. Ma to szczególne znaczenie dla firm rodzinnych, które z pokolenia na pokolenie kontynuują prowadzenie działalności przy zachowaniu dotychczasowej renomy przedsiębiorstwa wypracowanej przez lata.

Na stronie internetowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii wskazuje się na główne zalety powołania zarządcy sukcesyjnego:

  • przedsiębiorstwo zachowa pełną płynność działania
  • zarządca natychmiast po śmierci przedsiębiorcy będzie mógł zająć się prowadzeniem firmy (bez konieczności załatwiania spraw u notariusza)
  • umowy z pracownikami pozostaną w mocy
  • można będzie zachować ciągłość wykonywania kontraktów
  • zarządca będzie mógł szybko uzyskać potwierdzenie możliwości wykonywania koncesji, zezwoleń itd.
  • przedsiębiorca nie zostanie wykreślony z ewidencji podatników ani z rejestru podatników VAT – wystarczy zgłoszenie zarządcy do urzędu skarbowego

Źródło: https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zamykanie-firmy/chce-zakonczyc-dzialalnosc-jednoosobowa/zarzad-sukcesyjny-ulatwienie-w-przekazywaniu-firmy-nastepcom

Wydany został także obszerny poradnik na temat sukcesji firm jednoosobowych – jest ona dostępna tutaj.

Zgłoszenie zarządcy sukcesyjnego nie jest związane z wielkimi formalnościami, wystarczy oświadczenie o powołaniu zarządcy sukcecyjnego złożone w formie pisemnej, również pisemna zgoda zarządcy sukcesyjnego na pełnienie tej funkcji (wzór jest dostępny na stronie Ministerstwa) oraz złożenie bezpłatnego wniosku o wpis zarządcy sukcesyjnego do CEIDG.

 

Zapraszam do zapoznania się z wpisem na blogu prawniczym Notatnik radcy prawnego:

https://blogmlampart.wordpress.com/2018/12/04/zarzadca-sukcesyjny-o-co-chodzi/

 

NOWY AKT PRAWNY – USTAWA O ZBIOROWYM ZARZĄDZANIU PRAWAMI AUTORSKIMI I PRAWAMI POKREWNYMI

Zmiany w prawie autorskim:

 

Z dniem 19 lipca 2018 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. Ustawa ta uchyliła przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w tym zakresie.

Wprowadzenie tej ustawy do polskiego porządku prawnego wynika m.in. z przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/26/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych dotyczących praw do utworów muzycznych do korzystania online na rynku wewnętrznym.

Nowa ustawa reguluje zasady:

  • działania organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi oraz innych podmiotów zarządzających prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi,
  • udzielania zezwoleń na zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi,
  • nadzoru nad organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi,
  • działania Komisji Prawa Autorskiego.

Zgodnie z przepisami tej ustawy organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi może być stowarzyszenie zrzeszające uprawnionych lub podmioty reprezentujące uprawnionych, którego podstawowym celem statutowym jest zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi na rzecz uprawnionych w zakresie zezwolenia udzielonego mu przez ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 3 pkt 2 ustawy).

Poza wieloma innymi kwestiami dotyczącymi zbiorowego zarządzania, ustawa reguluje też kwestie udzielania licencji wieloterytorialnych, pod których pojęciem, zgodnie z art. 3 pkt 12 należy rozumieć umowę upoważniającą do korzystania z utworów muzycznych i słowno-muzycznych na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 pkt 1 i 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w zakresie wymaganym do korzystania z tych utworów na potrzeby usług dostarczania treści cyfrowych w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, świadczonych drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Szczegółowe zasady udzielania licencji wieloterytorialnych określają art. 53 – 63 ustawy.

 

Zapraszam do zapoznania się z wpisem na blogu prawniczym Notatnik radcy prawnego:

https://blogmlampart.wordpress.com/2018/08/21/nowy-akt-prawny-ustawa-o-zbiorowym-zarzadzaniu-prawami-autorskimi-i-prawami-pokrewnymi/

ZMIANY DOTYCZĄCE TAJEMNICY PRZEDSIĘBIORSTWA W USTAWIE O ZWALCZANIU NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI

Zmiany w prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji:

 

Z dniem 4 września 2018 r. zmieniły się przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zakresie dotyczącym tajemnicy przedsiębiorstwa. To istotna  informacja zarówno dla podmiotów będących przedsiębiorcami, ale i innych podmiotów chcących zachowań w poufności dane i wyniki generowane  w ramach swojej działalności.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 11 ust. 1 ustawy czynem nieuczciwej konkurencji jest ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.

Wprowadzono także modyfikację pojęcia tajemnicy przedsiębiorstwa

Art. 11 ust. 2 ustawy stanowi:

Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.

Nowe przepisy ustawy definiują także kiedy zachodzi czyn nieuczciwej konkurencji polegający na ujawnieniu, wykorzystaniu lub pozyskaniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz ustawowe wyjątki w tym zakresie.

Modyfikacja przepisów ustawy, która obowiązuje od 4 września 2018 r., dotyczy również rozszerzenia roszczeń przysługujących powodowi w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na naruszeniu tajemnicy przedsiębiorstwa przez inną osobę, okresu przedawnienia, gdy czyn nieuczciwej konkurencji stanowi jednocześnie zbrodnię lub występek, oraz rozszerza podmiotowo przepis karny dotyczący odpowiedzialności karnej za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa.

 
Zapraszam do zapoznania się z całością wpisu na blogu prawniczym Notatnik radcy prawnego: 
 

JAK EGZEKWOWAĆ ALIMENTY NA RZECZ DZIECKA?

Z praktyki Kancelarii:

 

Często zdarza się, że uzyskanie wyroku sądowego, czy nawet ugody sądowej w przedmiocie alimentów na rzecz dziecka wiele nie daje, jeśli rodzic zobowiązany do zapłaty alimentów na rzecz własnego dziecka nie chce czynić tego dobrowolnie (a bywa i tak). A dziecko przecież z dnia na dzień ma kolejne bieżące potrzeby.

W sprawach o alimenty jest o tyle łatwiej, że tytułowi egzekucyjnemu, zasądzającemu alimenty, sąd nadaje klauzulę wykonalności z urzędu i również w ten sposób doręcza tytuł wykonawczy wierzycielowi. Nie trzeba więc występować osobno o nadanie klauzuli wykonalności wyrokowi w sprawie o alimenty. Z praktycznego punktu widzenia warto w pozwie o alimenty wskazać od razu PESEL dziecka i rodzica, od którego żądamy alimentów, ponieważ sąd i tak będzie musiał zamieścić ten numer w klauzuli wykonalności.

Gdy wierzyciel otrzyma już tytuł wykonalności z sądu, to w przypadku braku dobrowolnej zapłaty alimentów przez dłużnika pozostaje skierowanie wniosku o wszczęcie egzekucji do komornika, do którego to pisma należy dołączyć uzyskany z sądu tytuł wykonawczy. Wierzyciel alimentacyjny nie musi ponosić kosztów związanych ze skierowaniem wniosku o egzekucję, w tym zakresie korzysta z ustawowego zwolnienia od kosztów sądowych.

Należy zwrócić uwagę, że od 31 maja 2017 r. obowiązuje znowelizowany przepis art. 209 Kodeksu karnego przewidujący odpowiedzialność karną za uchylanie się od obowiązku alimentacyjnego. Więcej można przeczytać na ten temat w tym miejscu.

 

Zapraszam do zapoznania się z całością wpisu na blogu prawniczym Notatnik radcy prawnego: 

https://blogmlampart.wordpress.com/2018/02/22/jak-egzekwowac-alimenty-na-rzecz-dziecka/

Informacje kontaktowe

Marta Lampart Kancelaria Radcy Prawnego
ul. Gęsia 8 p. 106
31-535 Kraków

tel. + 48 606 892 386
e-mail: biuro@mlampart-kancelaria.pl 

NIP: 642-292-35-17 

NIP UE: PL 642-292-35-17 

REGON: 243360316

Konto bankowe: ING Bank Śląski 35 1050 1445 1000 0091 3904 5117